top of page

                                    

                   

Komend vanuit een zeer gevarieerd werkzaam leven waarin ik 8 jaar een reclamebureau heb gerund, vervolgensna een 3 jarige opleiding toegepaste psychologie 7 jaar als opbouwwerker en bredeschool coördinator in het welzijnswerk heb gewerkt, om daarna weer als ZZP’er het creatieve vak in te gaan, ben ik op mijn 48e jaar weer uitgekomen bij mijn oude liefde: de kunst.

Als kunstenaar creëert kunst voor mij ruimte in mijn leven. Ruimte voor mijzelf en in mijzelf.

Kunst gaat voor mij over schoonheid en troost.

Dit wil ik graag overdragen. ik wil mensen graag laten ontspannen en genieten.

Het belangrijkste ingediend hierbij is aandacht. 

Ik wil mensen helpen  op zoek te gaan naar hun eigen kunstenaarschap.

Door mensen met kunst in aanraking te brengen en hen te helpen op zoek te gaan naar hun eigen kunstenaarschap, wil ik mensen uitnodigen om hun leven vanuit een ander perspectief te bekijken.

Ik blijf altijd nieuwsgierig naar de vraag of mensen die niets van kunst afweten, en daar ook niet speciaal om vragen, toch hun bestaan kunnen verrijken door middel van kunst.

Deze vraag onderzoek ik met veel plezier en verwondering samen met Cathrien.

                   

 

Van jongs af aan gaat mijn interesse uit naar schilderen en tekenen enerzijds, en naar lesgeven aan diverse doelgroepen anderzijds. Na vele jaren basisschoolonderwijs te hebben gegeven, besloot ik alsnog mijn droom te volgen en startte in 2014 de opleiding DBKV (docent beeldende kunst en vorming) aan de Hoge School voor de Kunsten ArtEZ in Zwolle. Hier werd ik opgeleid tot kunstenaar en docent.

De afgelopen jaren speelt het verouderingsproces èn de ziekte van Alzheimer van de generatie voor me een grote rol in mijn leven. Het is sterk van invloed op mijn beeldend werk. Het idee om kunst met ouderdom en dementie te koppelen aan mijn docentschap begon hierdoor vorm te krijgen.

De combinatie van het overdragen van techniek, liefde voor het vak en persoonlijke coaching geven mij energie en zingeving. Door kunst kun je mensen aanzetten om ‘open’ te gaan. Ik wil de ouderen door middel van kunst aanzetten tot vrijheid in expressie. Tot iets nieuws komen. Diepere lagen aanboren. Vergeten en verborgen creativiteit vinden. Daarbij wil ik de ouderen en de mensen met dementie in hun waarde laten. Ook voor mij speelt diezelfde vraag als bij Jeanine: Welke rol kan kunsteducatie betekenen voor ouderen?

Inmiddels zijn we 14 projecten verder en geven Jeanine en ik kunstlessen aan ouderen, mensen met dementie, de doelgroep NAH (niet aangeboren hersenletsel) en starten we binnenkort met kunstlessen voor mensen met een verstandelijke beperking. Ook nu blijven we de rol van kunsteducatie onderzoeken. 

JEANINE BARTELDS-ZANDVLIET (1966)

CATHRIEN DIJKSTRA-MULDER (1965)

bottom of page